این نوع روزه گرفتن با یک شرایط منحصر به فرد حاصل می شود و از عالی ترین نوع فضیلت برخوردار است

از شرایط روزه خاص:

د)- حفظ بقیه اعضای بدن :
 حفظ تمام اعضای بدن مثل دست و پا و شکم و. ازگناه و حرام  شرایطی است که روزه دار با رعایت آن بهترین مراتب روزه را اخذ می کند،و کوتاهی از آن( بدون حفظ اعضاء از گناه ) فضیلت و ارزش معنوی خاصی برای روزه دار نخواهد داشت.
پیامبر اکرم(ص): چه بسیار روزه دارانی که از روزه خود جز گرسنگی و تشنگی بهره ای ندارند1.این حدیث ممکن است به کسانی اشاره داشته که به هنگام مغرب با حرام افطار می کنند، یا کسانی که در طول روز از حلال امساک می کنند،ولی با غیبت، از گوشت مردم می خورند و ممکن است منظور کسی باشد که اعضاء و جوارح خود را از گناه حفظ نمی کند، وشاید منظور همه اینها باشد.
ه)- ترک پرخوری :
خوردن زیاد علاوه بر اینکه از لحاظ پزشکی برای سلامتی مضر است،از لحاظ روحی نیز تاثیرات منفی دارد،زیرا  در نزد خداهیچ چیزی مغضوب تر از شکم پرنیست.
و)- داشتن خوف و رجاء :
شخص روزه دارباید حس نگرانی و ترس و امید را نسبت به قبولی تمام اعمال وخصوصا روزه خودش داشته باشد.چرا که از پذیرفتن اعمالش اطلاعی ندارد.
با اجتماع این امور ششگانه،روزه از سطحی عمومی بالاتر رفته،وجایگاه خاصی پیدا خواهد کرد.
3-روزه خاص الخاص
روزه قلب از خیالات پست و افکار دنیوی را روزه خاص الخاص می گویند،این نوع روزه در حقیقت به باز داشتن قلب از اشتغال به غیر خدای است.که شخص تمام توجه خود را به پروردگار متعال معطوف می کند،و تمام هدفش در زندگی کسب رضایت الهی است.فضلیت و ارزش معنوی این نوع روزه قابل وصف نیست.


پی نوشت:

1. کلمة التقوی،ج2،ص105
منبع:
1)- الاخلاق،شبر،ص140-147ص،مترجم: محمد رضا جباران،سنابل،اول،83