عنیف کندى گوید: در زمان جاهلیت بقصد خرید لباس و عطریات براى خانواده ام به مکه رفته به عباس بن عبدالمطلب که مرد تاجر بود وارد شدم ، روزى در مسجدالحرام نشسته بود و به کعبه نگاه میکردیم ، آفتاب در وسط آسمان نمود روى به کعبه ایستاد، پسرى آمد و در طرف راست جوان ایستاد بعد بانوئى آمد و در پشت سر آنها ایستاد جوان به رکوع رفت آن دو نیز به رکوع رفتند، جوان سر از رکوع برداشت آن دو نیز سر برداشتند، جوان به سجده رفت آن دو نیز به سجده رفتند.

به عباس گفتم : این کار بزرگى است ، عباس گفت : بلى کار بزرگى است ، میدانى این جوان کیست ؟ او محمد بن عبدالله پسر برادرم است ، و آن پسر على فرزند برادرم ابوطالب است ، و آن بانو خدیجه دختر خویلد همسر محمد است ، برادرزاده ام میگوید: پروردگار آسمانها و زمین است که او را به این دین ماءمور نموده است ، بخدا سوگند در روى زمین این دین بجز از این سه نفر پیرو ندارند.

مدرک :

1 - اسد الغابه تاءلیف عزالدین على بن ابى الکرم شیبانى معروف به ابن اثیر متوفاى سال 630 ج 3 ص 414.

2 - استیعاب تاءلیف ابو عمر یوسف بن عبدالله بن عبدالبر متوفاى سال 462 هجرى در شاطبه اندلس ج 3 ص 163.

عنیف کندب برادر اشعث بن قیس بود از وى انحرافى دیده نشد بلکه بر حسب روایتى برادرش اشعق را بخاطر شرکت در قتل على علیه السلام توبیخ میکرد.

عباس بن عبدالمطلب عموى رسول اکرم دو سال و یا سه سال از آن حضرت بزرگ بود، پیش از هجرت نبوى به آن حضرت ایمان آورده بود در مکه اقامت نموده اخبار مکه را به آن بزرگوار مى نوشت قبل از فتح مکه به آن حضرت پیوست ، پس از پیامبر اکرم زنده بود، در آخر عمر نابینا شد، بالاخره بسال 32 هجرى در مدینه از دنیا رفت و در بقیع بخاک سپرده شد.

خدیجه دختر خویلد بانوى معظمه مکه همسر رسول اکرم ، حضرت در بیست و پنج سالگى با او که چهل ساله بود ازدواج نمود، تمامى فرزندان آن حضرت جز ابراهیم از آن بانو بود، وى اولین بانوئى بود که به آن بزروگوار ایمان آورد، طبق روایات متعدد از بهترین بانوان بهشت است ، پس از 65 سال عمر بنابر مشهور در ماه رمضان سه سال پیش از هجرت از دنیا رفت و در حجون دفن شد.