عمرو بن حمق خزاعی ، یکی از صحابه پیامبر و از یاران شجاع و مخلص امیرمومنان (علیه السلام ) بود که سرانجام توسط دژخیمان معاویه دستگیر شد و پس از شهادت ، سر مقدسش را به عنوان هدیه نزد معاویه بردند.
او هنگام جوانی برای پیامبر (صلی الله علیه وآله) آب برد، پیامبر (صلی الله علیه وآله) پس از آشامیدن در حق او دعا کرد و چنین فرمود: اللهم امتعه بشبابه (2) خدایا او را از جوانی بهره مند ساز.
دقت در این ماجرا و دعای پیامبر (صلی الله علیه وآله) بسیاری از مسائل را برای ما آشکار می سازد زیرا آثار جوانی در نظر مبارک پیامبر (صلی الله علیه وآله)، آن قدر مهم بوده که درباره عمرو چنین دعایی می کند.
تاثیر این دعای مستجاب درباره عمرو فقط برای این نبوده که وی از نظر ظاهری و شکل و قیافه جوان بماند چرا که این اثر در برابر دیگر آثار مثبت جوانی بسیار ناچیز است ، گفتنی است که عمرو در اثر دعای خیر پیامبر (صلی الله علیه وآله) تا هشتاد سالگی از روحیه ای جوان برخوردار بود.
پیامبر دعا کرد تا فکر و اندیشه عمرو مانند یک جوان ، و سلامت جسمی او، سلامت یک جوان ، و حال عبادت او، همانند حال عبادت یک جوان بانشاط و سالم همچنان باقی بماند در نتیجه ، او با این که هشتاد سال از عمر با برکت خود را پشت سر گذرانیده بود اما همچنان قوی و نیرومند، در کنار امیرمومنان (علیه السلام ) در صحنه های نبرد می غرید و می خروشید گویی فراموش کرده بود که هشتاد سال از عمر شریفش می گذرد.