منصور دوانیقى به عمروبن عبید گفت : مرا موعظه کن ، عمرو گفت : با چیزهائى که شنیده ام یا با چیزهائى که دیده ام ؟ منصور گفت : با چیزهائى که دیده اى ، عمرو گفت : عمر بن عبدالعزیز را دیدم که موقع مرگ یازده پسر داشت ، و ترکه اش هفده دینارش را خرج کفن او کردند، و با دو دینار محل قبرش را خریدند، به هر یک از پسرانش کمتر از یک دینار ارث رسید.

هشام بن عبدالملک را نیز دیدم که موقع مرگ ده پسر داشت ، از ترکه اش به هر یکى از پسرانش هزار دینار (یک میلیون مثقال طلا) ارث رسید، پس را مدتى یکى از پسران عمر بن عبدالعزیز را دیدم که در یک روز یکصد اسب در راه خدا به مجاهدان داد، و یکى از پسران هشام را نیز دیدم که دست گشوده گدائى میکرد.

مدرک :

شرح نهج البلاغه ج 2 ص 101 تاءلیف ابو حامد عزالدین عبدالحمید بن هبة الله معروف به ابن ابى الحدید معتزلى متولد روز شنبه اول ذى الحجه سال 586 در مدائن ، ساکن بغداد متوفاى سال 655 هجرى .

ابو جعفر منصور بن محمد معروف به دوانیقى دومین خلیفه عباسى ، شخص سفاک و ستمگر بود، اکثر فرزندان امام حسن علیه السلام و علویان را در زندانهاو لاى دیوارها گذاشت ، بسال 158 هجرى در راه مکه در محلى بنام بئرمیمون از دنیا رفت ، خلافتش 32 سال و چند روز کم و سنش 63 سال بود.

ابو عثمان عمروبن عبید بصیرى در زمان خود از بزرگان معتزله و از زهاد مشهور بود، نزد منصور دوانیقى احترام زیاد داشت ، بسال 80 هجرى متولد شد و بسال 144 هجرى وفات یافت .

عمربن عبدالعزیز ششمین خلیفه اموى ، مادرش ام عاصم دختر عاصم بن عمر بن خطاب بود، بسال 61 هجرى در مصر بدنیا آمد، پس از وفات سلیمان بن عبدالملک بسال 98و یا 99به خلافت رسید کارهاى خیر بسیار انجام داد، از جمله سب على علیه السلام را که سنت بنى امیه بود برداشت ، در ماه رجب سال 101 هجرى در سن سى و نه سالگى از دنیا رفت .

هشام بن عبدالملک ، هشتمین خلیفه اموى شخص ظالم و متکبر و معروف به بخل بود، در ماه ربیع الاخر سال 125 هجرى در رصافه از دنیا رفت .