پیش از پرداختن به پاسخ سؤال تذکر این نکته ضروری است که پر شدن دنیای آخرالزمان از ظلم و ستم ـ که در روایات متعددی آمده است ـ به این معنی نیست که در آخرالزمان همة انسانها در ورطه فساد و تباهی غرق میشوند و انسانهای مؤمن و صالح در هیچ جای دنیا یافت نمیشوند. معنای صحیح این احادیث این است که در آخرالزمان جهان پر از ظلم و ستم میشود نه پر از ظالم و ستمگر. تفاوت این دو در این است که اگر بخواهد جهان پر از ظالم باشد باید همة انسانها ظالم باشند اما اگر جهان پر از ظلم باشد لازم نیست همه ظالم باشند بلکه ممکن است عدة معدودی به خاطر در اختیار داشتن قدرت و ثروت نامشروع جهان را از ستم آکنده نمایند در عین حالی که انسانهای صالح فراوانی نیز وجود دارند. برای تقریب به ذهن توجه به این مثال ساده میتواند مفید باشد: اگر کسی بگوید فضای این اطاق پر از دود سیگار شد آیا معنای عبارت یاد شده این است که همة افرادی که در این اطاق حضور دارند سیگار میکشند؟ بدون تردید خیر. چون ممکن است یک نفر در این مکان سیگار بکشد اما تمام فضای اطاق را همین یک نفر پر از دود سیگار کند. محتوای روایات یاد شده نیز این است که در آخرالزمان جهان پر از ظلم میشود و نه پر از ظالم و ممکن است پر شدن جهان از ظلم به وسیلة عدة محدودی باشد که از قدرت و ثروت خود به شکل نامشروع استفاده میکنند نه اینکه همة انسانها ظالم و بیدادگر باشند. هدف ما از طرح این مقدمه توجه دادن ذهن شما پرسشگر گرامی به این واقعیت است که اگر در روایات از پر شدن دنیا از ظلم و ستم سخن به میان آمده است معنای این روایت این نیست که در هیچ شهر و منطقهای انسانهای صالح یافت نمیشوند بلکه علیرغم وجود ظلم و فساد فراگیر ممکن است در مناطق مختلف دنیا انسانهای صالح و پرهیزگار فراوانی نیز باشند که از منتظران واقعی امام مهدی ـ علیهالسلام ـ بوده و در زمینهسازی برای ظهور آن حضرت از هیچ تلاشی دریغ نمیورزند. اما در عین حال در احادیثی که از پیشوایان دینی نقل شده است از شهر مقدس قم به عنوان شهری که در آخرالزمان مرکز شیعیان واقعی بوده و پایگاه دانش و معرفت است نام برده شده است. صفوان میگوید روزی نزد امام کاظم ـ علیهالسلام ـ بودم و سخن از مردم قم و میل آنان به حضرت مهدی ـ علیهالسلام ـ به میان آمد امام هفتم ـ علیهالسلام ـ فرمودند: خداوند آنان را رحمت کند و از آنان خشنود باشد. و سپس ادامه دادند: بهشت هشت در دارد که یکی از آنها برای مردم قم است در میان شهرها و کشورها آنان نیکان و نخبگان شیعیان ما هستند. خداوند ولایت و دوستی ما را به طینت و سرشت آنان آمیخته است.[1] و امام صادق ـ علیهالسلام ـ در حدیث دیگری فرمودهاند: به زودی شهر کوفه از مؤمنان خالی میشود و علم و دانش از آنجا رخت بر میبندد و چون ماری که در گوشهای چنبره زده است محدود میگردد و از شهری که آن را قم مینامند ظهور میکند و آنجا پایگاه علم و فضیلت و معدن دانش و کمال میگردد به گونهای که روی زمین هیچ مستضعف (فکری) نمیماند که از دین آگاهی نداشته باشد حتی زنان پردهنشین. و این زمان نزدیک زمان ظهور قائم(عج) ما خواهد بود...[2] در پایان تذکر این نکته ضروری است که معنای روایات یاد شده و روایات مشابه آن خالی بودن شهر مقدس قم از تمام مظاهر فساد و تباهی نیست بلکه ممکن است این شهر نیز از فتنههای آخرالزمان در امان نمانده و برخی از مظاهر فساد در آن نیز یافت شود لیکن براساس احادیث ابن شهر در مقایسه با سایر شهرها از وضعیت مطلوبتری برخوردار است. برای مطالعه بیشتر به کتاب چشمادازی به حکومت مهدی(عج) نوشتة نجمالدین طبسی مراجعه کنید. امام صادق ـ علیهالسلام ـ فرمودند: درود خداوند بر قم پروردگار جهان سرزمینشان را از باران سیراب و برکاتش را بر آنان نازل میگرداند و گناهانشان را به حسنات مبدّل میسازد آنان اهل رکوع، سجود، قیام و قعودند چنانکه آنان فقیه، دانشمند و اهل درک و فهم هستند آنان اهل درایت و روایت و بینش و عبادتکنندگان نیکی هستند. بحارالانوار، ج 60، ص 217 ________________________________________ [1] . علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 60، ص 217. [2] . همان، ص 213.
|
|
|
«چراانقلاب ماانفجارنوربود؟»
بهترین نوری که خداوندآن رابعدازخلقت انسان برجهانیان هدیه کردنورملکوتی اهل بیت(ع)بودکه هدف اصلی خداوندازخلقت انسان که درآیه31سوره بقره به این مطلب اشاره داردکه انسان رابه عنوان خلیفه الله برروی زمین قرارداده وهمچنینن آدم وحوا رادربهشت برین جای میدهدوآدم وحوابه وسیله ابلیس ملعون ترک اولی انجام داده وازمیوه بهشتی میل می فرمایدازبهشت رانده میشوندوبه زمین منتقل می شوندکه وقتی آدم تقاضای عفووبخشش میکند،جبرییل ازطرف خداوندپیغام می آورد که درقران نیزبه آن اشاره شده«فتلقی آدم من ربه کلمات فتاب علیه»آن کلمات بنابرنظرمفسران آن کلمات به صورت زیراست«یاحامدبحق محمد،یاعالی بحق علی،یافاطربحق فاطمه،یامحسن بحق الحسن،یاقدیم الاحسان بحق الحسین،»ووقتی سخن به حسین(ع)میرسدآدم گریان میگرددوازجبرییل رازبی اختیارگریه کردن رامی پرسدوجبرییل واقعه کربلارابرآدم بیان میفرماید.وآدم برحسین(ع) گریه میکندوتوبه اش به واسطه اهل بیت(ع)بخشیده میشود.
اگرتاریخ را بعدازرحلت جانگدازنبی مکرم اسلام مرورکنیم باتوجه به وصیت پیامبراسلام که فرمود:«من شمارادرحالی ترک میکنم که دوچیزگرانبهارادرمیان شمابه عنوان امانت میگذارم کتاب خداوعترت یااهل بیتم را»نشان دهنده این است که دراصل باید باانتصاب امام علی(ع)به عنوان جانشین بعدازپیامبروبه عنوان ادامه دهنده راه پیامبربه عنوان امام ورهبروپیشوای مسلمین تکلیف مسلمانان مشخص می شدولی باوجودغصب خلافت وتحمیل ظلم به خاندان علوی درطول تاریخ بازنتوانستندنورخداوندراازدلهای مردم باایمان خاموش کنندوهنوزچهارده معصوم(علیهم السلام)در دلهای شیعیان ودرصفحات تاریخ نوراهل بیت نورافشانی میکند.
وهمچنین کلام خداوندکه اعجازبزرگ قرنهای گذشته وآینده همان قرآن کریم که کتاب آسمانی مامسلمانان هست هنوزهم درقلبهای مردم باایمان نورافشانی میکندونورآن درتمامی علوم می تابد،وروزبه روزنورانیت خودرابه جهان نمایان میکند.
بعدازگذرزمانهادرحالی که افرادی پابه عرصه وجودمیگذارندودرمقابل دین وقرآن واهل بیت قیام میکنندوتحت تاثیرکفارازخدابی خبرسعی درمتزلزل کردن پایه های معارف اسلامی وارزشهای انسانی والهی هستندوحتی کاربه جایی میرسدکه زنان باحجاب رامجبوربه بی حجابی میکنندوغیرت جوانان باغیرت رامیگیرندوآنان راازمساجدجدامیکنندوبامحافل فسادمانوس میکنند.ولکه ننگ تاریخ رابرپیشانی خودمیزنندولذتهای آنی دنیارابه لذتهای اخروی ترجیح میدهند.لابدافرادی غیرتمندومعتقدبه دین مبین اسلام که درراس آنهاعلمای جان برکف درطول تاریخ جان فدامیکنندتااسلام زنده بماندوباتأسی ازاین علماافرادمتدین بخاطردین وارزشهای اسلامی به دفاع برمی خیزند.
بانگرش عمیق برتاریخ ایران همین اتفاق درانقلاب اسلامی ایران به جهت نمایان کردن نوردین مداری مردم وجوانان باتبعیت ازعلماودلسوزان دین اسلام بپامیخیزندواین جرقه هاازسال1342شروع میشودودرحقیقت نهال انقلاب کاشته میشودودرسال1357بارهبری سیدی ازتباروخاندان نبوت حضرت امام خمینی(ره)به بارمینشیندوازمیوه های خوش طعم این درخت پرثمربعدازگذشت34سال متنعم شده ایم،آری این نهال ازبدوکاشت تابه بارنشستنش فرازونشیبهایی راطی کردودرمسیراین راه نورانی خونهاریخته شدوجوانانی پاک جان فداکردندتانوراسلام خاموش نگرددوبازهم خون دلهایی خورده میشودتانهال انقلاب نخشکد.وبه نظرمن این به معنای انفجارنوروانتشارنوربرجهان است تاانقلابهای دیگرراپدیدمیاوردودرسی بزرگ برجهانیان است.
شادی روح شهدای انقلاب وجنگ تحمیلی وهمچنین برای تعجیل درفرج امام زمان سه تاصلوات همراه باوعجل فرجهم بفرستید.
«دهه فجرمبارکباد»
هردل که عشق داردهرگزفناندارد هرکس که باولاشد،سربی بلاندارد
هرسرکه شورعشق حق رابپروراند وحشت زدارظلم وتیغ جفا ندارد
هرجان که پرگشایدبهروصال معبود برعیش ونازدنیاهیچ اعتنا ندارد
درهرزبان چومیثم جاریست کلمه الله ازسنگسارگشتن لختی ابا ندارد
هرکس گرفته تعلیم ازمرشدی چوحیدر ترسی به دل زبرق سرنیزه هاندارد
هرکس که گشته مانوس بامحتوای قرآن جزباب رحمت حق باب رجاندارد
هرملتی شعارش حق است وحق پرستی هرگزنظربه غیرازسوی خداندارد
مامرد انقلابیم از مکتب تشیع درعشق بازی مابیگانه جاندارد
درنهضت حسینی همراه باخمینی باخون خودنوشتیم وحدت فناندارد
این دهه فجرعشق است عشّاق درسرورند مردان ماشعاری جزلافتا ندارد
سنگرنشین حقیم باکفردرستیزیم سربازانقلابی جزحق صلاندارد
این امت بسیجی این جان به کف جوانها درسینه آرزویی جزکربلاندارد
درقله های ایمان ایران طلایه داراست نامحرمان قرآن ازعشق ماندارد
ماوارث کتابیم ماراست قامتانیم جزماکسی توان این ادعا ندارد
مازینبی وقاریم نستوه وبردباریم دشمن ستیزی ما چون وچرا ندارد
باج ازفلک بگیرد،عقل ازملک رباید انسان عاشقی که عشقش ریاندارد
تصویر پرچم ما الله اکبر ماست خلقی چنین لوای قدرت نما ندارد
«سیفی»به حول یزدان باخامه ای درافشان
بنویس این سخن را اسلام لا ندارد
«سیدتقی سیفی اردبیلی»