یادم میادوقتی دانش آموزبودم معلم دانش آموزان رابه سه قسمت تقسیم میکرد1-دانش آموزانی که جزءممتازین بودند.معلم به اوناودرس خواندنشون علاقه داشت.ودانش آموزالقب خرخون بهشون داده بودند.2-دانش آموزانی که یااستعدادشون کم یازیادبودولی به هردلیلی درسطح متوسط قرارداشتندمعلم سعی داشت تادرسشون بهتربشه.حال چه باتنبیه چه بانصیحت وبه اونادلسوزی میکرد.3-دانش آموزانی که باوجوداستعدادوهوش سرشارهیچ میلی به درس خواندن نداشتندووقتی معلم می دیدکه به هیچ صراطی مستقیم نیستنداوناروبه حال خودشون وامیگذاشت.ودرآخرسال باکوله باری ازنمره های مردودی به خونشون میرفتند....خداونددرقرآن آیه6و7سوره بقره خطاب به پیامبرمیفرماید:«6-(ای رسول ما)کافران راترساندن ویانترساندن یکسان است چون آنهاایمان نخواهندآورد.7-قهرخدابردلهاوگوشهوچشمهای ایشان مهرنهادکه فهم حقایق ومعارف الهی رانمی کنندوایشان رادرقیامت عذاب سخت خواهدبود»وهمچنین درآیه 10سوره بقره میفرماید:«دلهای آنان مریض است پس خدابرمرض(جهل وعناد)ایشان بیفزایدوآنهارعذابی دردناک است به ای جهت که دروغ میگویند.»بنده های خداهم رامیتوان چنین تقسیم کرد.1-عده ای که جزءتقواپیشگان هستندخدابه اوناعنایت ویژه ای داردودرنزدخداوندممتازین هستند.2-عده ای هم هستندکه خداوقتی می بیند که آنها قابلیت هدایت دارندباگذاشتن نشانه های مختلف وتنبیه وتوبیخ سعی داردآنهاراهدایت کند.3-گروه سوم افرادی هستندکه وقتی کثرت گناهانشان پرده ای برحقایق کشانده وحقیقت رانمی بینندودیگرهدایت خداوندهم کارسازنبود.خداوندآنهارابه حال خودوامیگذارد.اینگونه میشودکه پرونده اعمالشان درقیامت بردست چپشان داده شده ودرقعرجهنم افکنده میشوند.
بانگرش عمیق به آیات وروایات وآنچه خداوپیامبرش وامامان معصوم نقل کرده خودمان رامقایسه کنیم آنگاه می بینیم که چقدرازحقیقت فاصله گرفتیم.وآیه ای ازقرآن میخونی میگن آیه یاس نخون.ووقتی حدیثی نقل میکنی میگن این حرفادیگه کهنه شده وقتی میخواهیم خداروعبادت کنیم میگن خرمقدس .ایکاش لااقل مثل خربودیم ودرک نمیکردیم وحال آنکه انسان هستیم چرابایدخودمون روبه خریت بزنیم.
آیاتی که ذکرکردم درموردکافران بودولی نکندروزی بیایدکه درلباس مسلمان وشیعه باشیم ولی مسلک وروشمان روش کفارباشدوخدابردل وگوش وچشمانمان مهربزند.دلمان میل به گناه پیداکرده وگوشمان توان شنیدن حقایق رانداشته باشد.چشممان رابه حقیقت ببندیم.ودرنتیجه براثراین کارهایمان کریاکورباشیم.پس ازخدابخواهیم(اهدناالصراط المستقیم).