ساختن گنبد وبارگاه بدعت است
1- عده زیادی در یاری پیامبر(ص)در جنگ شهید شدند پیامبر(ص)آنان را به خاک سپرد، امّا سنگبزرگی را روی قبرعثمان بن مظعون نصب کرد و فرمود:" چون او افسر شهیدان است، میخواهم قبرش معلوم باشد".
ساختن گنبد و احترام مشمول...لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً[کهف/21].
وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللّهِ[حج/32].
مشمولتَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی[مائده/2]. است.
فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللّهُ أَنْ تُرْفَعَ[نور/36].
رفعت عام است هم معنوی و هم مادی مثلرَفَعَ السَّماواتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها[رعد/2].
مثلرَفَعَ أَبَوَیْهِ عَلَی الْعَرْشِ[یوسف/100].
مثلرَفَعْنا فَوْقَهُمُ الطُّورَ[نساء/154].
مثلوَ إِذْ یَرْفَعُ إِبْراهِیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ إِسْماعِیلُ[بقره/127].
3- میگوئید: در حدیث میخوانیم که یکی از کارهای حاکم اسلامی تسویه قبور است: قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ(ع):أ لا أبعثک علی ما بعثنی علیه رسول الله(ص)أن لا تدع تمثالا إلا طمسته و لا قبرا مشرفا إلا سویته[الطرائف، ج2، ص552].
پاسخ: تسویه قبور به معنای هدم و تخریب نیست:الَّذِی خَلَقَ فَسَوّی[اعلی/2].
شبهه سوم، بدعت
وهّابیها گویند: زیارت قبور انبیاء و اولیاء و سلام کردن بر آنها و نماز و دعا در کنار مرقدهای مطهّره و بوسیدن و دست مالی بر ضریحهای مبارک و ساختن گنبد و بارگاه بالای قبر آنان و... بدعت و حرام است.
بدعت:البدعة ادخال مالیس من الدین فی الدین بقصد الدین.
ساختن گنبد و بارگاه
وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ[حج/32].
عظمت قبور در دل افراد مادّی و صوری جلوههای ویژه دارد.
آنها که روحیه مادّی دارند با مشاهده آثار جلال و عظمت محسوس قهراً به خضوع و احترام وادار میشوند و اعتقاد به عظمت و بزرگی صاحبان آنها را در جان آنها مینشاند. استفاده میشود از آیه شریفه که:فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الاصالِ رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِیتاءِ الزَّکاةِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ الابْصارُ[نور/37-36]. اگر گفته شود که مراد از (بیوت) در اینجا (مساجد) است و مقصود از (رفع) رفعت معنوی. در جواب گوئیم: اختصاص بیوت به مساجد و تقیید رفع به معنوی مخالف با اطلاق آیه است."